تابلوی کنترل هوشمند هواساز

تابلوی کنترل هوشمند هواساز سری CONTIGO 400 شرکت تسلا کنترل، یک پکیج کامل جهت کنترل انواع هواساز هوای تازه (FULL FRESH)، هواساز با کانال برگشت (RETURN) و هواساز دارای کانال خروجی (EXHUST) می باشد. این تابلوی کنترل هواساز شامل بخش های کنترلر، نمایشگر (به صورت انتخابی) و تجهیزات مورد نیاز قدرت برای راه اندازی الکترو موتورهای هواساز را دارا می باشد. در واقع کلیه ی تجهیزات به منظور کنترل یک هواساز در آن دیده شده است تا در کمترین زمان ممکن یک دستگاه هوارسان آماده ی راه اندازی گردد. بخش کنترل این پکیج، تمامی برنامه ریزی ها و منطق های کنترلی در آن از پیش برنامه ریزی شده است و فقط با انجام تنظیمات اولیه در زمان راه اندازی و معرفی نوع هواساز و سنسورها و عملگرها، به سرعت راه اندازی و آماده بهره برداری می گردد.

دیاگرام کلی سیستم کنترل هواساز از نوع هوای تازه (FULL FRESH)

ویژگیهای تابلوی کنترل هواساز تسلا کنترل

کنترل فن هواساز

کنترل بر اساس برنامه زمانبندی روزانه و هفتگی Time Schadual

کنترلر هواساز CONTIGO سری 400 شرکت تسلا کنترل این قابلیت را به شما می دهد تا از طریق اپلیکیشن مبایل، نمایشگر HMI و یا ارتباط با نرم افزار BMS و SCADA بتوانید با تعیین یک برنامه زمانبندی به صورت روزانه و برای همه ایام هفته آن را به طور دقیق کنترل نمایید. این عملکرد به بهبود کاهش مصرف انرژی و نیز کاهش هزینه های نگهداری هوارسان کمک شایانی می نماید.این سناریو مناسب برای موقعیتهای اداری، آموزشی و مراکزی است که در بخش از ساعت روز نیاز به روشن بودن هواساز جهت تامین هوای مناسب را دارند.

کنترل بر اساس تقویم شمسی و تعطیلات رسمی

یکی از منحصر به فردترین ویژگیهای کنترلر CONTIGO سری 400 کنترل هواساز بر اساس تعیین روزهای تعطیل رسمی کشور بر مبنای هجری شمسی می باشد. به بیان دیگر هواساز در روزهای تعطیل با یک برنامه زمانبندی ویژه کنترل می گردد.
این ویژگی سبب می شود که در تعطیلات رسمی هواساز مطابق با برنامه ی زمانبندی روزهای عادی کار نکرده و شاهد کاهش مصرف انرژی، مضاف بر عملکرد برنامه زمانبندی در روزهای عادی باشیم.

تابلو کنترلر تسلا کنترل

کنترل به صورت اتوماتیک | خاموش | دستی

جهت کنترل الکترو موتور فن های هواساز و نیز به منظور دسترسی سریع پرسنل نگهداری برای تست و عیب یابی، یک کلید سلکتوری با سه وضعیت اتوماتیک ، خاموش و دستی (HAND- OFF-AUTO) بر روی درب تابلوی هواساز تعبیه شده است. وضعیت دستی
(HAND) به منظور کنترل الکترو موتور فن هواساز از طریق کلیدهای STOP/START می باشد. قرارگیری در وضعیت خاموش به منظور فعال نبودن هواساز و وضعیت اتوماتیک کنترل هواساز بر اساس منطقهای کنترلی توسط کنترلر انجام می گردد.
کنترلر CONTIGO 400 این قابلیت را دارد تا علاوه بر عملکرد مستقل کلید فن هواساز ، وضعیت آنها را به صورت جداگانه مانیتور نماید.

کنترل انواع الکتروموتور های با دور متغیر و دورثابت

عموما از هواسازهای هوای تازه (FULL FRESH) به منظور دهش هوای تازه در ساختمان با یک CFM ثابت استفاده می گردد و در اکثر طراحیها تامین بار حرارتی سرمایش و گرمایش بر روی فن کویل ها می باشد نه هواساز. از این رو استفاده از اینورتر در هواساز های هوای تازه ( FULL FRESH) مرسوم نمی باشد. با این وجود کنترلر هوشمند هواساز شرکت تسلا کنترل، قابلیت راه اندازی الکترو موتورهای دور متغیر را از طریق کنترل اینورتر با استفاده از پورت مدباس (MODBUS) و یا از طریق خروجی های دیجیتال و خروجیهای آنالوگ و نیز فیدبک های مورد نیاز را دارا می باشد.

مانیتورینگ و برنامه های حفاظت از فن هواساز

مانیتورینگ وضعیت اتوماتیک | خاموش |دستی

به منظور مانیتورینگ وضعیت کلید سلکتوری اتوماتیک، خاموش و دستی (HAND- OFF-AUTO) تعبیه شده بر روی درب تابلو، از کلیدهای کمکی و دو ورودی دیجیتال اختصاصی متصل به کنترلر استفاده می گردد. دریافت فیدبک وضعیتهای HOA سبب می شود علاوه بر اجرای منطقهای کنترلی بر اساس حالتهای اتوماتیک، خاموش و دستی، تیم نگهدار از طریق اپلیکیشن تلفن همراه Tesla App, نمایشگر HMI و یا در نرم افزار های BMS و SCADA از وضعیت قرار گیری این کلید سلکتوری مطلع و در صورت قرارگیری کلید در وضعیت دستی و یا خاموشی، کلید را در حالت اتوماتیک قرار دهند.

اعلام پارگی تسمه فن هوارسان و اجرای سناریوی حفاظتی

به منظور دریافت وضعیت حرکت فن هواساز، از سوییچ اختلاف فشار هوا (DPS) در دو طرف فن، استفاده می گردد. چنانچه پس از ارسال فرمان روشن به فن هوارسان، وضعیت این سوییچ تغییر نکرد، آن را به عنوان یک وضعیت آلارم در کنترلر ثبت و آلارمی بدین منظور صادر می گردد. عموما علت بروز اشکال در پارگی تسمه می باشد. تیم نگهدار می تواند با مشاهده ی این خطا سریعا نسبت به بررسی و رفع مشکل اقدام نماید.

اعلام پارگی تسمه فن هوارسان و اجرای سناریوی حفاظتی
محافظت از الکتروموتور در حالتهای اتصال کوتاه و اضافه بار هواساز

محافظت از الکتروموتور در حالتهای اتصال کوتاه و اضافه بار

در بخش قدرت تابلوی کنترل هواساز، به منظور حفاظت از الکترو موتور می توان از المانهای کنترل فاز، بی متال و یا کلیدهای حرارتی استفاده نمود. کلیه ی وضعیتهای این المانها در قالب چندین ورودی دیجیتال اختصاصی به کنترلر متصل می باشد. در صورت بروز هر گونه خطا، آلارمی در نرم افزار تلفن همراه Tesla App، نمایشگر تابلو (HMI) و یا نرم افزارهای BMS و SCADA بدین منظور صادر و کنترلر به صورت هوشمند نسبت به اجرای سناریوهای حفاظتی از الکترو موتور اقدام می نماید.

برنامه های حفاظت از فیلتر و کویل هواساز

اعلام گرفتگی انواع فیلتر جهت تعویض

اعلام گرفتگی انواع فیلتر جهت تعویض و یا شستشوی فیلتر

در هواسازها به منظور جلوگیری از ورود آلودگی ها و حیوانات، از انواع فیلترها بر حسب نوع کاربری استفاده می شود. گرفتگی در فیلترها باعث افزایش فشار به الکترو موتور هواساز و متعاقبا افزایش جریان و برق مصرفی می گردد. بدین منظور در دو طرف هر فیلتر از سوییچهای اختلاف فشار هوا (DPS) استفاده شده و توسط ورودیهای دیجیتال به کنترلر متصل می گردد. با گرفتگی فیلتر حجم هوای بیشتری وارد سوییچهای اختلاف فشار هوا گردیده و آن را فعال می نماید. این وضعیت به عنوان یک هشدار به نرم افزارها و نمایشگرهای متصل به کنترلر هواساز ارسال گردیده تا اقدامات مقتضی به منظور تعویض و یا شستشوی فیلتر توسط تیم نگهدار انجام گردد.

اجرای سناریوی محافظت از کویل به منظور جلوگیری از یخ زدگی

بخش زیادی از قیمت یک هواسازها مربوط به کویل های آن می باشد. در زمستان چنانچه هواساز خاموش باشد و برودت هوای محیط به دماهای صفر درجه و یا پایینتر برسد، آب داخل کویل هواساز شروع به یخ زدگی نموده و منجر به ترکیدگی در کویل هواساز می گردد. به منظور حفاظت از کویل در فصل زمستان از سوییچ حفاظت از یخ زدگی یا اصطلاحا FROST PROTECTION استفاده می گردد. سوییچ حفاظت از یخ زدگی مانند یک ترموستات عمل کرده و با کاهش دما از حدود 5 درجه سانتیگراد فعال می شود. وضعیت این سوییچ به عنوان یک ورودی دیجیتال به کنترلر متصل است و در صورت فعال شدن سوییچ، سناریوهای ضد یخ زدگی در هواساز اجرا و آلارمی بدین منظور توسط کنترلر صادر و به نرم افزارها و نمایشگرهای متصل به کنترلر ارسال می گردد.

اجرای سناریوی محافظت از کویل

پروسه کنترل دما و کاهش مصرف انرژی در هواساز

کنترل انواع شیرهای دو راه و سه راه از نوع تدریجی و ON|OFF

از مهمترین ویژگیها و قابلیت های کنترلر هوشمند هوارسان تسلا، کنترل انواع شیرهای تدریجی و یا ON/OFF است. از آنجاییکه کنترل دقیق دما در یک هواساز از اهمیت بالایی برخوردار است لذا استفاده از شیرهای تدریجی به مراتب دارای الویت بالایی دارد. چرا که این شیرهای با عملگر تدریجی امکان کنترل دقیق تری را به کنترل می دهد. شیرهای کنترل تدریجی متصل به کنترلر می بایست از نوع 0-10 ولت و شیرهای ON/OFF از نوع 24VDC یا 230VAC تامین گردد. کنترلر هوشمند تسلا علاوه بر کنترل و ارسال فرامین می تواند کلیه ی وضعیتهای فیدبک شیرهای سرد و گرم به عنوان یک ورودی آنالوگ مانیتور نماید.

کنترل هواساز با بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی

چگونه کنترلر هواساز تسلا کنترل باعث کاهش مصرف انرژی می گردد؟
کنترل دقیق مدت زمان روشن بودن یک هواساز، تشخیص روزهای تعطیل در تقویم شمسی و اجرای برنامه ی زمان بندی اختصاصی برای این روزها، اعلام گرفتگی در فیلترهای هواساز و کاهش جریان مصرفی الکترو موتورها و استفاده از روشهای دقیق کنترل دما با رویکرد رسیدن به دمای تنظیمی و نیز کاهش هزینه های نگهداری از منظر حفاظتهای در نظر گرفته شده برای کویلها و الکترو موتورهای فن هواساز، مجموعه ای را تشکیل می دهد که می تواند کاهش مصرف انرژی را برای یک هواساز به همراه داشته باشد.
هر چند اعلام دقیق مقدار کاهش مصرف و هزینه بازگشت سرمایه برای این موضوع دارای پیچیدگی ها و به عوامل متعددی بستگی دارد. اما به طور مثال برای یک ساختمان اداری و قرار گیری تنظیمات بر روی استانداردهای تعیین شده ی ASHREA و مقررات ملی ساختمان، کنترلر هواساز شرکت تسلا منجر به کاهش 30 تا 40 درصدی مصرف انرژی می گردد که با در نظر گرفتن کاهش هزینه های نگهداری مستتر در سیستمهای حفاظتی، باز گشت سرمایه گذاری در این حوزه را بسیار کوتاه و مقرون به صرفه می نماید.

کنترلر تسلا کنترل با بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی
کنترلر سیستم های دو لوله | سه لوله | چهار لوله

کنترلر سیستم های دو لوله | سه لوله | چهار لوله

کنترلر هوشمند هواساز تسلا، هیچ گونه محدودیتی در کنترل سیستمهای دو لوله، سه لوله و چهار لوله ندارد. تمامی منطقهای کنترلی، از پیش برنامه ریزی شده می باشد و فقط کافی است که تنظیمات کنترلر را مطابق با نوع هواساز تنظیم نمایید. در سیستمهای دو لوله هواساز دارای یک کویل و کنترل در تابستان و زمستان توسط یک شیر کنترل می گردد اما در سیستمهای سه لوله و 4 لو له، هواساز ها دارای دو کویل سر و گرم و نیز دارای دو شیر کنترلی مستقل می باشند.

کنترل دمپر و CFM هوای ورودی به کانال

کنترل انواع عملگر دمپر تدریجی ON/OFF با فنر برگشت

در هواسازهای هوای تازه (Full Fresh) به منظور کنترل دمپر از عملگر دمپر (Damper Actator) ON/OFF استفاده می گردد. کنترلر هوشمند هواساز تسلا کنترل با استفاده از خروجیهای دیجیتال، فرامین لازم را به عملگر دمپر را ارسال نموده و چنانچه عملگر دمپر دارای فیدبک های باز یا بسته باشد، آن را مانیتور می نماید. این دقت در مانیتورینگ سبب می شود که در صورت ارسال فرمان به عملگر دمپر منجر به تغییر وضعیت دمپر نگردد، آلارمی بدین منظور صادر گردیده تا تیم نگهدار نسبت به حل مشکل اصلاحا گیرپاژ و روغن کاری دمپر اقدام نمایند. پیشنهاد می گردد که در هواسازهای هوای تازه از عملگر دمپر با فنر برگشت (Spring Return) استفاده شود. البته این نوع از عملگرها دارای قیمت و مصرف برق بالاتری نسبت به دمپرهای بدون فنر برگشت هستند اما این ویژگی را دارند که در هنگام قطع برق به صورت خودکار دمپر را بسته تا از ورود اشیاء و حیوانات به داخل هواساز جلوگیری گردد. همچنین عملگرهای ON/OFF دارای فنر برگشت فقط نیاز به یک خروجی دیجیتال دارند.

کنترل رطوبت در هواساز

برنامه ریزی شده برای اجرای سناریوی کنترل رطوبت

کنترلر هواساز CONTIGO سری 400 شرکت تسلا کنترل این قابلیت را به شما می دهد تا بتوانید رطوبت محیط را به دقت کنترل نمایید. شما با اعلام یک SETPOINT رطوبت به کنترلر هواساز و با قرارگیری یک سنسور رطوبت در محیط، این امکان را برای کنترل فراهم می آورید تا سیستم رطوبت زن هواساز را به نحوی کنترل نماید تا رطوبت محیط به نقطه تنظیمی برسد. به بیان دیگر کنترلر اختلاف رطوبت تنظیمی را با میزان رطوبت دریافتی از سنسور محاسبه نموده و دستگاه رطوبت زن را بر اساس این اختلاف کنترل می نماید.

روشها و نرم افزارهای کنترل و مایتورینگ هواساز

کنترل از طریق تلفن همراه

از ویژگیهای منحصر به فرد کنترلر هوشمند هواساز، استفاده از اپلیکیشن Tesla App به منظور کنترل و مانیتورینگ سیستم می باشد. شما می توانید با نصب این نرم افزار کلیه ی برنامه های زمانبندی، آلارمها و وضعیت عملکرد هواساز را از طریق شبکه LAN داخل ساختمان و یا مستقیما از طریق اتصال تلفن همراه به WIFI کنترلر مشاهده بفرمایید.همچنین این امکان وجود دارد تا از طریق WEB SERVER کنترلر و اتصال از طریق مرورگر رایانه مستقیما به کنترلر متصل و تنظیمات هواساز را انجام دهید. این ویژگیها به راهبری سیستم به منظور نظارت بر عملکرد هواساز توسط بهره برداران کمک شایانی می نماید.

کنترل و مانیتورینگ از طریق اینترنت و Cloud Server

شما می توانید با اتصال کنترلر شرکت تسلا به اینترنت از خدمات Cloud Server شرکت تسلا کنترل استفاده نمایید و در هر جای دنیا از طریق اینترنت بدون استفاده از IP Valid به کنترلر متصل و عملیات کنترل و نظارت بر هواساز را از طریق نرم افزار Tesla App انجام دهید.

کنترل تسلا کنترل قابلیت اتصال به نرم افزارهای BMS و هواساز

قابلیت اتصال به نرم افزارهای BMS

کنترلر هواساز شرکت تسلا این قابلیت را دارد تا از طریق پروتکل استاندارد MODBUS OVER TCP و یا از طریق MODBUS RS485 به تمامی PLCها، نرم افزارهای BMS و سیستمهای OPC SERVER و نرم افزارهای SCADA متصل گردیده و کلیه آلارمها و تنظیمات از طریق نرم افزارهای دیگر انجام گردد.

ثبت وقایع و Log (به صورت انتخابی)

کنترلر هوشمند هواساز شرکت تسلا، این قابلیت را دارد تا علاوه بر ثبت الارمها و هشدار و زمان و تاریخ وقوع آن، از نقاط کنترلی مهم مانند تغییرات دما به صورت خودکار نمونه برداری و ذخیره سازی نماید. آنالیز این داده ها، راهبر سیستم را از عملکرد صحیح هواساز در زمانهای مختلف از شبانه روز مطلع و کمک شایان در بهبود تامین بار برودتی و گرمایشی هواساز در سیستمهای موتورخانه می نماید. همچنین این داده ها می تواند نظارت بیشتری بر عملکرد تیم نگهداری به منظور رسیدگی به موقوع به خطاها و آلارمها در اختیار مدیران قرار دهد.

فهرست مطالب